فورواردر و کریر کارگزاران حمل و نقل کالا و تفاوت آنها

فورواردر و کریر کارگزاران حمل و نقل کالا و تفاوت آنها

در بازرگاني بين المللي براي حمل و نقل كالاها نياز به شركتهای واسطه حمل داريم، كه اين شركتهاي واسطه فورواردر و كرير نام دارند. هر كدام از اين شركتهاي واسطه وظايفي دارند كه در اين مقاله به شرح آن ميپردازيم.

کریر CARRIER :

حمل کننده يا متصدی حمل که در قوانين گوناگون کشور از آن نام برده شده است. شخصی است حقيقی يا حقوقی که (( حمل و نقل فيزيکی کالا )) را به عهده می گيرد. شرکت هاي هواپيمايی، کشتيرانی، حمل و نقل جاده ای و راه آهن از جمله اين دسته موسسات می باشند.

اين شرکت ها که عموماً وسايل حمل و نقل را در اختيار دارند به جز در حمل ساده مستقيماً طرف قرارداد فرستنده کالا قرار نمی گيرند و اختيارات مسئوليت های آنان براساس کنوانسيون ها، عرف بين المللی و همچنين در قوانين و مقررات داخلی کشورها تا حدود زيادی مشخص و شناخته شده می باشد.

وظایف شرکت کریر:

به انعقاد قرارداد حمل و نقل و صدور بارنامه، تحویل کالا از صاحبان کالا

نظارت بر نحوه بارگیری

ارائه اسناد کالاهای مربوطه به اداره گمرک از مبدا تا مقصد

نظارت بر حمل و نقل سریع و سالم بار

تحویل کالا به گیرنده بار در محل هایی که اداره گمرک اجازه داده

تخلیه و دقت در تحویل کالا در مقصد اشاره کرد.

حقوق شرکتهای کریری :

شرکتهای کریری همانطور که دارای وظایف خاصی می باشند. طبق قانون حمل و نقل از حقوقی نیز برخوردار می شوند که به برخی از آنها می توان اشاره کرد:
در صورتی که حوادث یا عواملی خارج از محدوده برای مرسوله بیافتد که موجب عدم اجرای تعهد شود، کریر مسئولیتی نسبت به پرداخت غرامت ندارد.
کریر مسئولیتی در برابر مغایرت ناشی از بسته های آکبند و یا کانتینرهایی که به صورت پلمپ تحویل گرفته شده و به همان شکل تحویل داده می شود ندارد.

حتما بخوانید:  معرفی روشهای پرداخت در تجارت و بازرگانی بین المللی

فورواردر FORWARDER :

فورواردری به خدماتی اطلاق می شود که طی آن شخص یا یک شرکت حقوقی در قبال دریافت اجرت، مقدرات انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر را فراهم می کند.
و در اصطلاح فورواردر یک شرکت واسطه برای ارسال بارهای عمده و گروپاژ هست.

خدمات فورواردی به ۴ بخش تقسیم می شود:

  • فورواردری هوائی
  • فورواردری دریائی
  • فورواردری زمینی
  • فورواردری ریلی

  1. کسب اطلاعات و دستورات لازم از مشتری برای صدور پیش برگ(پروفرما )، بارنامه و سایر اسناد حمل و نقل و انعقاد قرارداد حمل و خدمات فورواردی.
  2. انعقاد قرارداد اجرای عملیات ترابری (حمل و نقل) طبق دستورات مشتری
  3. نظارت بر امور عملیات حمل، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتری از قبیل اعلامیه حمل
  4. تحویل کالا به گمرک مقصد، امضاء صورت مجالس کسر یا اضافه تخلیه یا آسیب دیدگی و فقدان کالا
  5. اخذ صورت مجالس از حمل کننده کریری و ارائه به مشتری
  6. تسویه حساب با مشتری، شخص  حمل کننده یا پیمانکاران ذی و سایر وجوهی که وصول آن به عهده فورواردر است.
  7. اعلام ورود کالا به مشتری و صدور ترخیصیه های کلی یا تفکیکی کالا
  8. انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا در صورت لزوم و حسب قرارداد منعقده
  9. تحویل کالا در نقطه مقصد و عملیات حمل از گمرک تا انبار صاحب کالا در صورت توافق نسبت به حمل یکسره
  10. اخذ پروانه ورود موقت کانتینر های واردشده به کشور از گمرکات و عودت آنها در مهلت تعیین شده
  11. شرکت های فورواردر در جهت تأمین کامیون های مورد نیاز، مجاز به انعقاد قرارداد یا توافق مستقیم با خود راننده (به استثنای رانندگان تحت پوشش خود ) نیستند و صرفاً از طریق شرکت های کریر بایستی اقدام به این امر نمایند.
  12. فورواردر بایستی مسئولیت های مدنی خود را بابت خدمات فورواردی که بعهده می گیرد بیمه نماید .
  13. وظایف محوله سمت کارگزار فورواردی (R.A) در حد مفاد قرارداد همکاری شامل انجام تشریفات مرزی، تحویل و تحول گمرکی و حمل و نقل کالا در حد عرف و یا حسب قرارداد منعقده با فورواردر اصلی می باشد.
  14. بیمه باربری جزء وظایف فورواردر نیست مگر آنکه در قرارداد منعقده صراحتاً قید گردیده و پرداخت حق بیمه جدای از هزینه حمل و نقل توسط مشتری تعهد شده باشد.
  15. ارائه خدمات محوله به عنوان کارگزار از طرف فورواردر اصلی از قبیل انجام تشریفات گمرکی در مرز و یا در گمرک مقصد و یا انجام عملیات ترانزیت داخلی یا بین المللی با رعایت مقررات و ضوابط حاکم
  16. همکاری در تهیه صورت جلسه ها و گزارش های لازم در مواقع بروز خسارات احتمالی یا فقدان کالا و مساعدت در پیگیری جبران خسارت در این قبیل موارد
  17. انعقاد قرارداد خدمات فورواردی از جمله جم آوری کالا، انبارداری، بیمه باربری، بسته بندی کالا، تفکیک و توزیع کالا، اظهار کالا به مراجع رسمی، دریافت وجوه و تهیه اسناد مربوط به کالا برای مشتری
 

 

تفاوت کریر با فورواردر :

فورواردر شخص یا شرکتی است که در مقابل اجرت، ترتیبات حمل و نقل کالا را از یک کشور به کشور دیگر را فراهم میکند. ولی مسئولیت حمل کالا را بر عهده ندارد، بلکه بصورت یک واسطه حرفه ای میان فرستنده یا گیرنده کالا از یک سو و متصدی باربری از سوی دیگر عمل میکند که به آن کارگزار نیز گویند.

اما حمل کننده قانونی کالا (کریر)، شخصی که با فرستنده برای حمل کالا قرارداد منعقد کرده است ممکن است مالک کشتی یا اجاره کننده آن نیز باشد که به آن کریر گویند. کریر تمامي مسئوليت هاي حمل را ميپذيرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *