صادرات ایران به ارمنستان چگونه است؟

صادرات به ارمنستان

براساس داده‌های سازمان تجارت جهانی (WTO)، ایران در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۶۹٫۲ میلیون دلار کالا به ارمنستان صادر کرده است. این مقدار نسبت به سال قبل از آن جهش ّبسیار قابل توجهی داشته است. در طول سالیان اخیر آمار صادرات ایران به این کشور همسایه تا حدود زیادی در نوسان بوده است.  نمودار زیر به خوبی وضعیت صادرات ایران به این کشور را در چند سال اخیر نشان می‌‌دهد. داده‌های مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۰۹ در دسترس نبوده است. 

صادرات به ارمنستان

ایران در سال ۲۰۱۸ سومین شریک تجاری ارمنستان به لحاظ صادرات محصولات مختلف به این کشور بوده است. 

 آمارها نشان می‌دهد که بیشترین حجم صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان تقریبا متعلق به سال ۲۰۱۸ بوده است. با این حال، سال ۲۰۱۶ صادرات به ارمنستان در کمترین میزان خود قرار داشته است. 

لیست کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان 

مهم‌ترین کالاهای وارداتی این کشور از سراسر جهان اشاره کردیم که به نوعی اصلی‌ترین نیازهای وارداتی این کشور را نیز نشان می‌داد. اما اکنو- ن قصد داریم تا جزئیات بیشتری در خصوص کالاهای صادراتی ایران به این کشور اشاره کنیم. تجار و صادرکنندگان با اطلاع از این آمارها بهتر می‌توانند به نیازهای وارداتی بازار ارمنستان پی برده و به صورت بهتری برای صادرات اقدام کنند. ما براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی به لیست مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ارمنستان اشاره کرده‌ایم که به صورت زیر است. 

  • سوخت‌های فسیلی
  • محصولات پلاستیکی 
  • مواد شیمیایی معدنی و فلزات گران‌بها
  • محصولات سرامیکی 
  • مواد معدنی گوگرد، آهک، خاک، نمک، گوکرد، سیمان و گچ 
  • آهن و فولاد 
  • هندوانه، انواع میوه و مرکبات، آجیل 
  • شیشه و ظروف شیشه‌ای 

 علاوه بر داده‌های فوق، با نگاهی به آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌توان به لیست مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان دست یافت. براساس آمارهای گمرک در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیشترین حجم صادرات از ایران به این کشور به ترتیب از طریق گمرکات نوردوز، تبریز، فولاد مبارکه اصفهان، جلفا، منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام خمینی، اراک، مراغه، غرب تهران صورت گرفته است. در میان کالاهای صادراتی برخی از کالاها از قبیل لوله و پروفیل، شیشه، انواع میوه و سبزیجات، انواع سنگ و مواردی از این قبیل بیشتر دیده می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *