ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت در آلمان

ثبت شرکت مستقل

تمامی کسانی که می خواهند یک شرکت مستقل در آلمان ثبت کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که این شرکت هیچ گونه وابستگی به شرکت اصلی داخلی نداشته باشد و تمامی قوانین کشور آلمان را رعایت و اعمال کنند.

ولی اگر در میزان سهام و افراد سهامدار کشور آلمان هیچ دخالتی نداشته باشند و در فعالیت های آن به دلیل خارجی بودن اشخاص محدودیتی قائل نشوند شما میتوانید به لحاظ تجاری به ثبت شرکت در آلمان اقدام نمایید نه به لحاظ حقوقی.

ثبت شعبه مستقل

اگر شما مایل به ثبت شرکت در آلمان نیستید و فقط خواستار داشتن شعبه در آنجا می باشید باید بدانید که از دیدگاه قانونی تاسیس یک شرکت ایرانی وابسطه به همان شرکت ایرانی خواهد بود و قانون آلمان به دلیل اعمال تفکیک بین حوزه فعالیتی و ساختاری شعب مستقل و وابسطه به شما امکان ثبت شعبه به عنوان اشخاص حقوقی را نمی دهد.

ثبت شعب وابسته

ثبت یک شعبه وابسطه در آلمان از لحاظ حقوقی دقیقا مانند شعب داخل ایران می باشد و تنها تفاوت آن موقعیت مکانی و جغرافیایی آن است و زمانی که قراردادی با این شعبه بسته میشود عملا خود شرکت اصلی در ایران است که این قرارداد را بسته و شعبه آن ذینفع نخواهد بود که تفاوت اصلی شعب وابسطه از مستقل است.

پس تا زمانی که کارخانه – دفتر و یاسایر اماکن متعلق به یک شرکت ایرانی باشد یک شعبه وابسته به حساب خواهد آمد.

ثبت دفاتر نمایندگی

در ثبت دفتر نمایندگی باید یک فرد آلمانی معرفی شود تا این شخص به نمایندگی از شرکت ایرانی به بازار آلمان شناسانده شود.
دفاتر نمایندگی همان طور که از نام آن نیز پیداست از اختیارات محدودتری نسبت به شعب برخوردار است و فقط در حوزه های تبلیغات، کسب اطلاعات و یا تحقیقات فعالیت دارد و بیشتر به تبلیغ فعالیت شرکت ایرانی و رابط شرکت های هدف و تجار آلمانی با شرکت ایرانی فعالیت دارد.

قوانین تاسیس شعبه در کشور آلمان

  • برای ثبت و راه اندازی یک شعبه در آلمان نیازی به تامین و یا سپردن سرمایه به آن کشور نیست.
  • ثبت شعبه در آلمان تحت حاکمیت قوانین و مقررات کشور آلمان است.
  • فقط شرکت های تجاری اجازه ثیت شعبه مستقل در کشور آلمان را دارند و در غیر این صورت ققط تاسیس یک شرکت وابسطه امکان پذیر است.
  • شعب مستفل باید هم نام با شرکت های وادر خود باشند و همچنین برای نام می توان عبارت شعبه را نیز با این نام افزود.


* ثبت شرکت در آلمان (یا شعبه) باید توسط دادگاه دارای صلاحیت در آلمان انجام گیرد و همچنین می بایست موجودیت شرکت شما در اداره بازرگانی کشور آلمان ثبت شود.


* برای ثبت شعبه مستقل در کشور آلمان، ارائه این مدارک الزامی است.

  • آدرس مکانی و حوزه فعالیت شعبه مورد نظر
  • شماره ثبت شرکت ایرانی مورد نظر در اداره کل ثبت شرکت ها (در استان تهران و یا شهرستان ها)
  • مشخص نمودن نوع شرکت خود (سهامی، با مسئولیت محدود، …)
  • نام مدیر شعبه شرکت در کشور آلمان


* اگر شرکت شما از نوع سهامی است مستلزم ارائه اساسنامه شرکتن به زبان آلمانی نیز می باشید.
* ثبت شعبه وابسطه مانند شعبه مستقل نبوده و نیازی به تایید دادگاه نمی باشد ولی باید شروع فعالیت خود را به اداره بازرگانی کشور آلمان اعلام کند.


 شعبه و مالیات

تمامی شرکت های ایرانی در آلمان موظف بر پرداخت مالیات به کشور آلمان می باشند ولی طبق موافقت نامه ای که بین کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان منعقد گردید و هنوز هم به قوت خود باقی است این است که برای جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف، درآمد شرکت یا شعب آن نمی تواند مشمول مالیات هر دو کشور باشد و شعبه ای که در کشور آلمان قرار دارد فقط به کشور آلمان مالیات پرداخت می کند و از پرداخت مالیات به گشور ایران معاف است و بلعکس!
سود شرکت های سرمایه ای (یعنی اشخاص حقوقی) مشمول مالیات بر کشور ها بوده و اگر درآمد شرکت های غیر سرمایه ای یا اشخاص حقیقی باشند مشمول قانون مالیات بر درآمد کشور آلمان خواهند بود.

مالیات بر اشخاص حقوقی

طبق قانون جمهوری فدرال آلمان شرکت های سهامی و شرکت های سهامی با مسئولیت محدود جزو اشخاصی حقوقی دسته بندی شده و باید مالیات خود را طبق قانون شرکت ها پرداخت نمایند و نرخ کنونی مالیات شرکت ها معمولا %۲۵ از سود حاصله می باشد.

مالیات بر اشخاص حقیقی

چنانچه شما شخصی حقوقی نباشید و درآمد شعبه شما مشمول مالیات بر درآمد است بنابر این این درآمد در اصل درآمد شخص حقیقی است و متعلق به شعبه محسوب نمی شود که در این صورت نرخ مالیات بر درآمد شما از %۱۵ تا %۴۲ (طبق قانون سال ۲۰۰۵) از سود شما محاسبه می شود.

سایر مالیات ها

علاوه بر مالیات های یاد شده مالیات های دیگری ازجمله مالیات حق کسب و مالیات همبستگی نیز از شما دریافت می شود که تقریبا مالیات حق کسب %۱۲ بوده و مالیات همبستگی که پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی وضع شد بسیار کمتر از مالیات های دیگر است.
البته نرخ مالیات مصرف برای شعب %۱۶ درصد می باشد که برای خوراکی ها(به استثنای نوشیدنی ها) ۷% محاسبه می شود (پرداخت کننده در این خصوص یک فروشنده است! و مبلغ مالیات را بر کالا اضافه می کند.)

اتباع ایرانی در آلمان

اگر شما به عنوان مدیر شعبه از اتباع ایرانی ساکن در آلمان باشید و بخواهید ثبت شرکت در آلمان را انجام دهید، باید برای شعبه خود پروانه کار را نیز داشته باشید ولی اگر ساکن ایران هستید و فقط برای مذاکرات و معامله به آلمان سفر می کنید فقط داشتن اجازه ورود (ویزا یا همان روادید) کافی است.

بیشتر بخوانیم :
انواع شرکت در آلمان
پرطرفدارترین کالاهای ایرانی در آلمان
اطلاعات عمومی تجارت با کشور آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *